ساخت قطعات صنعتی با استفاده تکنولوژی لیزر

فناوری لیزر را می توان برای برش، تراشیدن و علامت گذاری طیف گسترده ای از مواد استفاده کرد. دقت این فناوری در مقایسه با سایر روش های سنتی بالاست. از این رو به دلیل دقت بالا، کیفیت برش عالی، عرض بریدگی بسیار کم و ناحیه تحت تأثیر حرارت کم، امکان برش اشکال پیچیده و سوراخ‌های ریز، در مصارف صنعتی و همچنین اهداف تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال، در فرایند برش لیزری اشعه لیزر با استفاده از آینه ها و سیستم کنترلی که جی-کدها را ردیابی می کند تا ماده را برش دهد. باریکه لیزر بر سطح ماده متمرکز شده و منجر به ذوب و تبخیر ماده شود، همچنین  یک جت گاز با فشار بالا به حذف ماده کمک نموده که منجر به ایجاد لبه های برش بسیار تمیز و یکنواخت می شود.  همچنین، پرتو لیزر در پرینترهای لیزری قابل استفاده است. در این روش، پرتو لیزر جهت ذوب نمودن پودر (به صورت جزئی و کلی) و اتصال ذرات به یکدیگر به منظور ایجاد یک قطعه سه بعدی، به کار می رود. یکی از پیشرفته ترین روش های پرینت سه بعدی فرایند DMLS یا SLS است.

فرایند SLS یک فرایند تک مرحله ای می باشد به این صورت که باریکه لیزر ذرات پودر را به صورت جزیی ذوب نموده و لایه لایه یک ساختار سه بعدی ایجاد می گردد. پرینترهای SLS شامل قسمت های زیر می باشد: بستر پودر، مخزن پودر، غلتک و منبع لیزر. پودر به صورت یکنواخت توسط غلتک بر بستر پخش شده و با توجه به طراحی سه بعدی نهایی، لیزر مطابق با مقطع جسم در آن لایه بر روی سطح پودر اعمال شده و منجر به اتصال ذرات به یکدیگر می شود. زمانی فرایند لیزر زینترینگ پودرهای یک لایه کامل شد، لایه بعدی پودر روی آن توزیع شده و فرایند تکرار می گردد[1].

برخی از ویژگی های فرایند AM عبارتند از[2]:

  • تولید قطعات بسیار پیچیده
  • توانایی تولید گستره وسیعی از محصولات با ویژگی های فیزیکی مورد نیاز
  • کاهش هزینه های مستقیم و غیر مستقیم تولید
  • توانایی کنترل پارامترهای تولید از قبیل سرعت اسکن لیزر، ضخامت لایه پودر، توان لیزر که منجر به کنترل زمان تولید می شود
  • ساخت قطعات و تجهیزات با وزن کم

شرکت تعاونی طرح و تکامل میهن مجهز به چندین دستگاه لیزر و پرینتر سه بعدی فلزات می باشد، لذا  ما قادر هستیم گستره وسیعی از سفارش ها در زمینه تولید قطعات صنعتی با کیفیت بالا را بپذیریم.
به منظور دریافت مشاوره و سفارش ساخت با ما تماس بگیرید.

[1]. Nour Allahham 1, Fabrizio Fina 2, Carmen Marcuta, “Selective Laser Sintering 3D Printing of Orally Disintegrating Printlets Containing Ondansetron”, Pharmaceutics 2020, 12(2), 110.
[2]. V Sriram and Vipin Shukla, “Additive Manufacturing Using Metal Powder – An Insight”, Technology Information Forecasting & Assessment Council (TIFAC).